Information om coronavirus COVID-19

I den nu uppkomna situationen med den globala virusbekämpningen, vidtar rederier, spahotell och myndigheter extra försiktighetsåtgärder och nya direktiv kommer nästan dagligen. Vega Resor följer noggrant utvecklingen och riktlinjerna rörande coronaviruset. Våra kunders hälsa och säkerhet är första prioritet.

Situationen förändras hela tiden vilket avspeglas i de beslut vi tvingas ta när det gäller möjligheten att boka eller genomföra bokad resa.

Den 14 mars beslutade UD att avråda från alla icke nödvändiga resor utomlands. Samma dag stoppade Tallink färjetrafiken mellan Stockholm och Tallinn/Riga tills vidare. Vi har därför inget annat val än att ställa in resorna den närmaste tiden.

Aktuell information tis 14/7 (gäller tills vidare):

UD har hävt avrådan från icke nödvändiga resor till vissa utvalda länder i Europa. Detta gäller dock inte Estland, Lettland, Ungern eller Norge. För dessa samt ett stort antal andra länder förlängs avrådan till 29 juli. Alla resor t o m detta datum kommer därför att ställas in och resor under denna period kommer inte att vara bokningsbara.

Vi reserverar oss för ändringar.

 

Hur påverkar Coronaviruset min resa?

Så länge UD inte avråder från resa gäller våra vanliga avbokningsvillkor. Om du med anledning av den uppkomna situationen önskar omboka din resa till 2021 så kan avbokningskostnaden användas som förskott på den nya resan.

Om UD avråder från icke nödvändiga resor till ett specifikt land eller region som du har beställt resa till, och det är 14 dagar eller mindre till avresa, så kommer vi att kontakta dig med erbjudande om ombokning till annan resa. Ifall den nya resan är dyrare tillkommer ett tillägg på mellanskillnaden. På samma sätt återbetalar vi eventuell mellanskillnad om den nya resan är billigare. Ifall du istället önskar avboka återbetalas resans pris.

Ifall du önskar avboka när det är mer än 14 dagar till avresa, gäller våra vanliga avbeställningsvillkor även om UD avråder från resa.

Om man ombokar sin resa vid ett tillfälle då en avbokning skulle föranleda avbokningskostnader av den ursprungliga resan, så kommer dessa avbokningskostnader även att gälla en eventuell avbokning av den nya resan – oavsett när det sker.

OBS! I denna exceptionella situation kan tyvärr återbetalningar för avbokade eller ombokade resor inte ske enligt normal praxis. Vi ber alla våra kunder om tålamod. Vi återkommer i ärendena så snart som möjligt.

Observera även att i den nya situationen kan nya myndighetsdirektiv eller beslut från spahotell och rederi komma med kort varsel som kan påverka vistelsen på spahotellet och resan till eller från spahotellet. Detta kan vi inte påverka men i möjligaste mån försöker vi informera om dem ifall de kommer till vår kännedom.

Senast uppdaterad information finns på Tallinks hemsida (svenska) och Hurtigrutens hemsida (på engelska):

https://www.tallinksilja.se/info-om-corona
https://global.hurtigruten.com/practical-information/coronavirus-update/

 

Du kan också hålla dig informerad om utvecklingen på följande myndigheters hemsidor:

www.krisinformation.se
https://www.krisinformation.se/detta-kan-handa/handelser-och-storningar/20192/myndigheterna-om-det-nya-coronaviruset

https://www.folkhalsomyndigheten.se/
https://www.folkhalsomyndigheten.se/nyheter-och-press/nyhetsarkiv/2020/februari/information-till-resenarer-om-det-nya-coronaviruset/

https://www.regeringen.se/

https://www.regeringen.se/uds-reseinformation/ud-avrader/a–andringar-av-avradan-fran-icke-nodvandiga-resor-till-alla-lander/

https://www.regeringen.se/artiklar/2020/03/information-om-uds-arbete-med-anledning-av-coronaviruset/